Jdi na obsah Jdi na menu
 


Farmy

Jak postavit efektivní farmu? (Autor Peetee)

Mám málo surovin, co mám dělat? To je v LSS asi nejčastější otázka. Odpovědí je na ni více a jedna z nich je – postavit si farmu. Jak ji ale postavit tak, aby u ní člověk nemusel trávit spoustu času a skutečně generovala maximum surovin? To se pokusím projít v tomto článku.

Prvním krokem je založení nové základny a její přesun do státu, kde mám i svou hlavní. To je ta jednodušší část a nebudu ji do detailu popisovat. Nově založený účet je pak vhodné připojit k IM30, aby bylo snadné se mezi svými základnami přepínat.

Výběr Class

Pro farmu je kupodivu nejvhodnější Class Farmer. Jako jediná má bonusy k těžbě, takže pokud chcete postavit efektivní farmu, Farmer je jediná rozumná volba.

Budovy a jak je upgradovat

Budovy na farmě se dají rozdělit do tří skupin. Ty, které prostě mít musíte, takové, které se můžou hodit a takové, kterým je dobré se naopak vyhnout.

Mezi nutné budovy patří zejména ty, které nějakým způsobem vytváří suroviny, nebo generování surovin ovlivňují.

  • Refinery na těžbu železa, Oil well na těžbu ropy, Lumber mill na těžbu dřeva, Farm na produkci jídla. Při upgradu základny nejdříve investujte do železa, pak do ropy, a později do dřeva. Jídla je v pozdější fázi hry více než dost, takže nepatří mezi priority
  • House (obytné budovy) a Bank (banky). Obytné budovy vždy zvyšujte na maximum, jelikož populace má vliv na množství hotovosti, kterou generujete a na upgrade budov. Banky zvyšujte tak, aby pokryly 2/3 maximální populace. Proč 2/3 vysvětlím v kapitole o efektivním provozu farmy.
  • Wind turbine – udržujte stále na maximální možné úrovni vzhledem k úrovni základny. Generuje elektřinu zdarma.
  • Power plant – udržujte 2-3 na maximální možné úrovni vzhledem k úrovni základny. Zbytek není tak důležitý. Efektivním využitím elektřiny se budu zabývat v kapitole o efektivním provozu farmy.
  • Production Center – každých 12 hodin vygeneruje suroviny zdarma. Čím vyšší úroveň, tím vyšší zisk. Ideálně udržovat na maximální možné úrovni vzhledem k úrovni základny.
  • Ration Truck – Je bohužel většinou předpokladem pro upgrade základny, takže ho budete muset vždy upgradovat taky, ale paradoxně ho nebudete používat.

Budovy, které se hodí:

  • Barrack – úroveň určuje, kolik se do APC vejde vojáků. Pro farmu je ideální úroveň pro všechny Barracks 17, Class Barrack lze upgradovat i dále pro vytvoření jednoho silného auta, ale stojí to spoustu surovin a pro farmu to není nutné.
  • Vehicle Factory – ideální úroveň pro farmu je cca 19 (odemkne T7 auta), vyšší není nutná, pokud to nevyžaduje upgrade základny (zvýšení základny na úroveň 24 např. vyžaduje Vehicle Factory 23)
  • Sklady – první dva zvyšovat na max (např. Iron Warehouse a Iron Warehouse II na úroveň 10), dále dle potřeby pro upgrade základny. Elektřina a voda jsou druhořadé, stačí mít celkovou kapacitu cca 8,5M.
  • Management Station – na upgrade jsou potřeba předměty za diamanty, zvyšovat podle potřeby (pouze pokud máte hrdiny na stationing). Předpokladem pro upgrade je Hero Hall na vyšší úrovni než Management Station, takže tyto budovy budete zvyšovat současně.
  • Parts Factory a Energy Refining Factory – využívají se pro výrobu dílů na APC (Trailblazer pro těžbu). Ideálně zvýšit postupně na úroveň cca 13 a dále již není potřeba zvyšovat.
  • Commercial Hub – známý jako vrtulník. V určitých intervalech zde lze koupit za přebytečné suroviny peníze nebo jiné suroviny, na vyšších úrovních i různé zrychlovače, předměty za diamanty s výraznou slevou, apod. Pro účely efektivní farmy je vhodné zvýšit CH na úroveň 10, čímž se odemknou všechny pozice pro výměnu za hotovost a nákup surovin. Zvyšovat na vyšší úrovně lze, ale není to nutné. Pro efektivní využití je ideální nakupovat pouze za vodu a později i za jídlo, kterého budete mít obrovské přebytky. Každopádně v nouzi lze koupit i hotovost nebo chybějící suroviny za jiné, kterých máte dost.

Budovy, kterým je dobré se vyhnout, pokud upgrade základny výslovně nevyžaduje jejich určitou úroveň:

  • Fighter Camp, Shooting Range – zbytečná ztráta surovin, pro farmu jsou fighteři a shooteři nevhodní
  • Military Academy – umožňuje směnu Hero Medal za Wisdom Medal. Pro farmu dostačuje bohatě úroveň 10
  • Tower – tuto budovu za žádných okolností nezvyšovat (pokud je na vyšší úrovni, při každém útoku na farmu zabije určitý počet vojáků). Ideálně nechat na úrovni 0
  • Institute – zrychluje výzkum, ale na farmě je rychlost výzkumu druhořadá. Zvýšit jen natolik, aby se odemkly všechny potřebné technologie k výzkumu
  • Všechny ostatní budovy v seznamu neuvedené.

Výzkum technologií

  • Jednohvězdové výzkumy všechny na MAX
  • Dvouhvězdové na MAX Class APC a Medical Advancements, APC I pouze po High-Speed Gathering a Load Improvement (12%)
  • Tříhvězdové Zone Commemoration na MAX, APC II a APC III pouze po High-Speed Gathering a Load Improvement (12%), Vehicle Training po Transport Improvement a Suspension System (druhé jmenované není nezbytně nutné, jen budou APC jezdit na těžby trochu pomaleji)

Armáda

  • Na farmě je vhodné používat výhradně auta kvůli jejich rychlosti a kapacitě
  • Pro účely Wendů a podobných aktivit je dobré mít jedno silné APC (Class APC plně odemčené). V APC mít tolik vojáků, co se vejde nejvyššího Tieru. Nemít žádné navíc.
  • APC I-III obsadit taxíkama (T1) a opět nemít žádné navíc.
  • Pokud nebudete mít žádné vojáky, které se nevejdou do APC, při útoku na farmu nebudete mít žádné ztráty ani na straně farmy ani na straně hlavní základny (pokud samozřejmě nezapomenete poslat APC z farmy na těžbu)

National Quest

Karty, které odemknete za plnění National Questů v Class Manualu, poskytují řadu bonusů. Primárně jsou důležité tři typy:

  • Karty More work more gain, díky kterým je možné jezdit na více questů denně
  • Karty typu Questing Adventurer a Fast Learner, které zvyšují body zkušenosti, a zrychlí odemykání dalších karet
  • Karty typu Smelting a Materialized Minerals pro železo a podobné pro další suroviny, které buď zrychlují těžbu dané suroviny nebo přidávají bonusový materiál za každou hodinu těžby

Pokud to jde a čas dovolí, jezdit každý den maximum National Questů, které máte k dispozici do odemčení všech výše uvedených typů karet.

Efektivní provoz farmy

Provoz základny spotřebovává při běžném používání tři suroviny – jídlo, vodu a elektřinu.

Jídlo a voda se doplňuje do budovy Ration Truck a ovlivňuje přírůstky populace. Pokud suroviny dojdou, populace začne postupně klesat. Nicméně pokles se zastaví na 2/3 celkové populace a dále už neklesá. Proto bylo výše uvedeno, že kapacita bank má pokrývat 2/3 celkové populace. Potom totiž nemusíte vodu a jídlo doplňovat a ušetříte jak vodu tak jídlo k jiným účelům (např. nákupy v Commercial Hub). Jakmile budete potřebovat více populace pro upgrade specifické budovy, doplníte do RT trochu vody a jídla, počkáte, až populace dostatečně vzroste, provedete upgrade a necháte zase populaci spadnout na 2/3.

Elektřinu vyrábí Wind Turbine a Power Plant. Druhé uvedené k výrobě elektřiny používá ropu. Jelikož ropa patří mezi velmi žádané suroviny, budete jí mít velmi často velmi málo. Způsob, jak ropu ušetřit (v řádech milionů jednotek denně) je minimalizace spotřeby elektřiny. Budovy totiž lze odpojit od cest a v takovém případě jejich spotřeba elektřiny klesne na nulu.

Budovy v LSS lze rozdělit do 3 skupin dle spotřeby energie:

  • Budovy, které elektřinu mohou spotřebovávat a pro svůj provoz musí být vždy připojeny
    • Refinery, Oil well, Lumber Mill, Farm, Water Filter, Power Plant, Wind Turbine, Houses a Banks
    • Všechny druhy skladů
    • Institute, Embassy, Commercial Hub, Class Hall, Production Center
  • Budovy, které elektřinu nespotřebovávají a mohou být vždy připojeny
    • Garrison Hall, Garrison, Doomsday Laboratory, Clone Center
    • Budovy s raketami (Silo, Blast Missile factory, Anti-Missile Defense Center, …)
    • Parts Factory, Energy Refining Factory, Chip Plant
  • Budovy, které elektřinu spotřebovávají a je potřeba je odpojit
    • Tréninkové budovy
    • Barracks
    • Bunk
    • Hospital (lze nechat připojenou jednu budovu pro možnost léčby vojáků bez nutnosti hýbat s cestami)
    • Ration Truck
    • Hero Hall, Military Academy
    • Management Station
    • Všechny ostatní výše neuvedené budovy

Pokud vše připojíte/odpojíte správně, na provoz základny do úrovně cca 16 bude stačit Wind Turbine a jedna Power Plant, pro vyšší úrovně základny budete potřebovat 2 Power Plant na pokrytí spotřeby. Když budete mít elektřiny málo (po upgradu některých budov nebo divočejším nákupu v Commercial Hubu), stačí doplnit nějakou rezervní elektrárnu a pár hodin počkat na doplnění.

Těžby

Významným zdrojem surovin na farmě jsou těžby, proto pokud nejsou APC na National Questu nebo pokud nemusí být na základně kvůli sobotnímu Kill Eventu, měly by vždy být mimo farmu na těžbě.

Rychlost těžby ovlivňuje několik faktorů:

  • Výzkum – Několik položek v Base Development, High-Speed Gathering v APC výzkumech a několik položek v Zone Commemoration. Které výzkumy jsou pro farmu vhodné je již uvedeno výše
  • Gathering Speed Bonus – lze ho koupit v aliančním obchodě za 120k bodů. Body jsou získávány za příspěvky do výzkumu aliančních technologií. Proto vždy, když můžete, alianci trochu pomozte, Gathering Speed Bonus to bohatě vynahradí
  • Karty z Class Manualu – viz popis National Questu výše. Pokud měníte surovinu, kterou obvykle těžíte, nezapomeňte změnit použité karty v Class Manualu za ty, které budete při nové těžbě potřebovat. Rozdíl v těžbě s kartami a bez nich je markantní, takže na změnu karet nezapomínejte.
  • Parts pro APC – pro zrychlení těžeb se používají Trailblazer parts. Každá ze šesti částí je vhodná pro jiný druh těžby. Jelikož „nejvzácnějšími“ surovinami jsou železo a ropa, je vhodné APC vybavit nejdříve částmi, které podporují tento druh surovin. Nejdříve tedy pneumatiky (Tires), poté závěsný rám (Suspension Frame), poté pancíř (Armor), zbraň (Weapon) a nakonec centrální ovládání (Central Control) a motor (Engine). Kvalitu dílů dělat vždy pouze Ultimate (zlatá), jelikož poskytuje maximální bonusy.

Clash of Zones

Co se děje v rámci Clash of Zones je popsáno v jiném článku zde na webu, proto se zaměřím jen na specifika CoZ pro farmy. Vzhledem k tomu, že primárním účelem farmy je maximalizace příjmu surovin, je vhodné vynechat dny CoZ, které suroviny vyžadují, tzn. úterní stavbu, středeční výzkum a páteční trénink. Odměny z beden tedy budou pro farmu primárně ze sobotní a nedělní těžby při Warm-up týdnu, nebo z pondělní a nedělní težby v běžném CoZ týdnu. Vylepšování hrdinů sice nespotřebovává žádné suroviny, ale dosažení odměn z bedniček vyžaduje hodně recruitment ticketů, wisdom medals a dalších předmětů, které farma získává velmi pomalu, tak je vhodné tyto úkoly plnit jen jednou za několik týdnů.

Takže – máte málo surovin? Tak hurá do stavby farmy, pár měsíců to zabere